Positieve resultaten pilot: Vehicle-to-Load op meer bouwplaatsen van Dura Vermeer toegepast -

2022-08-08 02:39:46 By : Ms. Amanda Guo

Als vervolg op de Vehicle-to-Load pilot eind vorig jaar hebben Dura Vermeer en Hyundai recent een vervolgpilot uitgevoerd. Dit keer werd met name gekeken naar het gedrag van medewerkers om emissieloos te kunnen werken. De resultaten van deze duurzame innovatie zijn positief, waardoor Dura Vermeer en Hyundai de samenwerking voortzetten en de aggregaat-vervanger in de toekomst vaker te zien is op de bouwplaatsen van Dura Vermeer.

De gemiddelde stroomvraag van een standaard bouwkeet ligt tussen de 6 tot 8 kWh per dag. De eerdere pilot toonde al aan dat het accupakket van de IONIQ 5, in combinatie met het maximale vermogen van de bouwkeet, ruim voldoende is voor dagelijks woon-werkverkeer én de stroomvoorziening op de bouwplaats. Foto via hyundai-pers.nl

Hyundai stelde wederom de Hyundai IONIQ 5 ter beschikking voor deze pilot. Deze state-of-the-art batterij-elektrische auto is voorzien van de allernieuwste Vehicle-to-Load-technologie (V2L). Deze technologie maakt het mogelijk om de energie van de batterij te gebruiken om andere elektrische apparaten van stroom te voorzien.

Tijdens de eerste pilot in oktober 2021 werd duidelijk dat de techniek prima werkt. Voor het realiseren van een emissieloze bouwplaats zijn echter ook andere factoren van belang, zoals het gedrag van de medewerkers. Daarom hebben twee medewerkers van Dura Vermeer in de vervolgpilot niet een week maar een maand lang in een IONIQ 5 gereden en daarmee de bouwketen voorzien van energie. Daardoor konden zij goed beoordelen welke gedrags- en/of cultuurverandering vereist is om in 2025 volledig emissieloos te werken op de bouwplaats. De conclusie is dat de IONIQ 5 de totale energievraag prima aankan en er geen grote omslag qua werkwijze of denken nodig is om de V2L-techniek op de bouwplaats toe te passen.

Vlogger Joshua Alagbe was benieuwd hoe dit in de praktijk werkt en maakte op locatie bij Dura Vermeer deze video.

De gemiddelde stroomvraag van een standaard bouwkeet ligt tussen de 6 tot 8 kWh per dag. De eerdere pilot toonde al aan dat het accupakket van de IONIQ 5, in combinatie met het maximale vermogen van de bouwkeet, ruim voldoende is voor dagelijks woon-werkverkeer én de stroomvoorziening op de bouwplaats. Ook in de tweede pilot was dit een maand lang het geval. Achter de IONIQ 5 kan tevens een aanhanger worden gehangen tot 1.600 kilogram, wat een groot voordeel is op de bouwplaats.

Met de inzet van de Vehicle-to-Load-technologie in elektrische auto’s kan jaarlijks dus veel CO2 worden bespaard. Tijdens de vervolgpilot, die werd uitgevoerd met een traditionele bouwkeet, werd duidelijk dat de techniek een besparing van maar liefst 2.341 ton CO2 per jaar kan opleveren voor de bouwplaatsen van Dura Vermeer.

Naar aanleiding van het Klimaatakkoord, het Schone Lucht Akkoord en de stikstofproblematiek moeten emissies drastisch worden gereduceerd. Daardoor worden vanaf 2025 en 2026 in ten minste 27 grote steden emissieloze zones ingesteld voor stadslogistiek. Dit heeft een evenredige impact op bouwlogistiek bij binnenstedelijk werk. Dura Vermeer heeft daarom besloten vanaf 2025 emissieloos te werken in binnensteden. Dit gebeurt al door te werken vanuit centrale hubs om transportbewegingen te reduceren, zoveel mogelijk elektrisch materieel in te zetten en zonne-energie op te wekken voor mobiele oplaadcontainers en duurzame bouwketen. De inzet van elektrische auto’s met Vehicle-to-Load-technologie is een mooie volgende stap richting het waarmaken van deze ambitie.

hoe eenvoudig kan het zijn. een Zonnepark van een bedrijf produceert schone stroom. schone energie. Wisselbatterijen voor de opslag schone energie van het bedrijf en mobiele batterijen voor lokale energievoorziening en EV voor mobiliteit. Rijden op schone stroom van het bedrijf, van de stad of provincie. Daar is veel geld mee te verdienen.

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

 Ja, ik wil mij graag abonneren op de wekelijkse duurzame nieuwsbrief.

Check uw 'Postvak in' om uw aanmelding te bevestigen.

15% korting op de slimme radiatorventilator

Duurzaam Actueel wordt mede mogelijk gemaakt door onze partners: 

Wilt u op deze website adverteren neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.

Check uw 'Postvak in' om uw aanmelding te bevestigen.

© Copyright Duurzaam Actueel 2022 | Website is ontwikkeld door Sabos webdesign

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer info Accepteren

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.