Parker: nieuwe methode om stikstof te maken • TTM.nl

2022-05-28 05:44:44 By :

Het vullen van banden met stikstof wint langzaam terrein. Parker ontwikkelde een nieuw systeem om uit perslucht stikstof te maken en stelt dat dat in de meeste gevallen goedkoper is dan stikstof uit flessen.

Parker heeft speciaal voor de automobielsector het TyreSaver gamma ontwikkeld. Het gaat hier om stikstofgeneratoren voor het vullen van banden die aangesloten kunnen worden op ieder persluchtsysteem. De generatoren werken met een bijzonder systeem dat door Parker werd ontwikkeld en dat werkt met een holle vezelmembraan. De holle vezelmembranen lijken op kleine plastic rietjes. In een module (een buis) worden duizenden van deze rietjes vast gelijmd. Alleen de uiteinden van de vezels worden vastgelijmd aan de module, in het midden hangen de vezels vrij.

Omdat de ruimte tussen de vezels verlijmd is, moet de perslucht die je erop wordt gezet, dóór de vezels heen. De plastic vezels hebben de eigenschap dat de wand wel van de zuurstof- en watermoleculen doorlaat maar niet de grotere stikstofmoleculen. De O2 en H20 moleculen gaan dus sneller door de wand dan de N2 moleculen. De H20 en O2 moleculen verlaten de module, terwijl de N2 in de vezel blijft en er aan de andere verlijmde kant weer uit komt. Parker onwikkelde twee versies van de TyreSafer. Één voor de kleinere bandenmaten en één voor truckbanden. Het apparaat voor de kleinere bandenmaten, waarmee dus ook bestelautobanden kunnen worden gevuld, heet de TyreSaver 3.0. Feitelijk is het een mobiel stikstofbandenvulpistool dat wordt aangesloten op een persluchtsysteem. De TyreSaver 3.0 heeft een uitwisselbare membraan cartridge, die enkele duizenden bandenvullingen meegaat. Voor bedrijfsauto’s ontwikkelde Parker de TruckTyreSaver. Het grootste model heeft voldoende capaciteit om per uur 35 super single banden te vullen. Er is geen extra vultijd in vergelijking met perslucht. De generator kan direct worden aangesloten op een vulslang of een stikstofopslagtank. Er zijn vier verschillende modellen met capaciteiten van 10 tot 40 Nm³ per uur bij 10 bar. Het maximum is 13 bar. In alle gevallen is de vereiste inlaatdruk 145 psig. De investeringen in het apparaat hangen uiteraard af van het type dat men aanschaft. Het lichtste model kost ongeveer zesduizend euro. Daar komt dan nog duizend euro bij voor een vulvat terwijl men jaarlijks aan onderhoud en filters rond de 400 euro kwijt is. Parker gaat uit van een levensduur van acht jaar.

De lucht die we inademen bestaat al voor 78 procent uit stikstof. Toch heeft vulling van een band met 95 procent stikstof zin. Op de eerste plaats zijn stikstof moleculen groter waardoor ze minder snel door de wanden van banden en tussen band en velg door verdwijnen. In de praktijk blijkt dat banden die met stikstof gevuld zijn  langer op spanning blijven. Overbodig te zeggen dat daardoor de rolweerstand op het juiste niveau blijft wat natuurlijk gunstig is voor het brandstofverbruik en dus ook voor de CO2 productie die er tegenwoordig altijd bij genoemd wordt.  Ook voorkomt men onnodige warmte ontwikkeling wat weer goed is voor de levensduur van de band. Voor fleetowners en bandenspecialisten is een kostenvoordeel dat de frequentie van het controleren van de bandenspanning omhoog kan. Een tweede voordeel is dat in banden die met stikstof zijn gevuld absoluut geen water voorkomt. Daardoor corroderen velg en banden een stuk minder dan bij vulling met lucht. Lucht in banden bevat door de bank genomen 1 procent water.

Veel bandenspecialisten bieden de mogelijkheid van stikstofvulling aan, zowel voor personen- als bedrijfsauto’s en uiteraard ook voor andere categorieën zoals- bouwmachines of caravans en aanhangwagens. Bij de Volvo personenauto’s is stikstofvulling standaard. De truckbandenfabrikanten nemen een neutrale houding aan. Continental bijvoorbeeld zegt dat stikstof slechts een kleine invloed heeft op het verlies van bandenspanning en dan alleen wanneer banden bij montage volledig met stikstof worden gevuld. Bij navullen is het verschil volgens Conti te verwaarlozen. Verder past Conti in haar truckbanden de’ air-keep technologie’ toe. Daarbij is de binnenzijde van de band bekleed met een butyl rubberlaag die een dichtere molecuulstructuur heeft dan de gebruikelijke binnenlaag. Volgens Conti blijven banden daardoor 50 procent langer op spanning.

ik ben op zoek naar toestel om stikstof uit lucht te halen deze zou moeten dienen als drijfgas voor op biertanks ipv lucht of koolzuur gelieve mij dringend te willen contacteren tel : 0473847870 dit is een reëel project

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

en ga goed geïnformeerd op weg!