SER steekt een mes in de rug van zorg- en onderwijspersoneel - Joop - BNNVARA

2022-06-10 22:11:19 By : Ms. Amy Cao

Nieuwe coronavarianten rukken razendsnel op, kans op zomergolf neemt toe

Docent Nederlands, blogger en maker educatieve video's op YouTube

Docenten lopen op hun tandvlees.

Werkgevers, werknemers en deskundigen verenigd in de Sociaal-Economische Raad (SER) adviseren het kabinet werkende leraren en zorgpersoneel nog meer te laten werken. Wat een volslagen ridicuul en ongepast idee. Echt waar, hoe durven ze? Ik sta zelf voor de klas en zie hoe docenten op dit moment op hun tandvlees lopen omdat ze alle corona-achterstanden bij leerlingen proberen weg te werken. Hoe het in de zorg is, durf ik niet te zeggen, maar mijn vermoeden is dat het daar niet anders is.

Natuurlijk, het is goed om na te denken hoe we meer mensen het onderwijs en de zorg inkrijgen. Maar kom dan met een realistisch advies. En dat is niet door te zeggen dat contractuitbreiding bij leraren en zorgpersoneel vaak geen onderwerp van gesprek is omdat het idee leeft dat de medewerker dan wel de werkgever dat niet wil. Nonsens! We kunnen dat simpelweg niet. Dit advies van de SER laat zien hoe weinig kennis men over onze beroepsgroepen heeft.

Neem het onderwijs. De meerderheid van de leraren in het onderwijs werkt deeltijd. Sterker nog: vrijwel nergens in de wereld werken zo veel leerkrachten parttime als in Nederland. En hoe komt dat? Dat heeft natuurlijk meerdere redenen, maar een van de belangrijkste reden is dat leraren het niet volhouden vijf dagen in de week te werken. Dan werken ze zichzelf over de kop. Moet ik de burn-outcijfers in het onderwijs en de zorg aan de SER laten zien? Uit onderzoek blijkt dat Nederlandse leraren gemiddeld meer tijd besteden aan onderwijsuren dan bijna alle andere landen. Daarbij komt dat leraren in Nederland meer uren per week werken dan de vastgestelde norm.

En nee, we zijn niet zielig. We werken hard, vol passie en halen daar voldoening uit. Maar we zijn vaak te lief, en laten over ons heen lopen. Met dit advies laat de SER zich in ieder geval flink in de kaarten kijken. Het is een mes in de rug van onderwijzend- en zorgpersoneel. Wil je het personeelstekort in het onderwijs en de zorg echt oplossen? Zorg er dan eens voor dat je het beroep aantrekkelijk maakt en het op waarde weet te schatten. De dagelijkse praktijk is anders: docenten gaan vaak minder werken, zodat ze in hun vrije tijd kunnen bijwerken. Dat is hét probleem, bedenk daar maar eens een advies voor. Als jullie daarbij hulp nodig hebben, hoor ik het graag. Ik werk namelijk deeltijd, en heb dus zeeën van tijd!

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

Tot slot een laatste constatering. Het aandeel mannelijke leerkrachten is onveranderlijk laag. Als de reageerders, Jozias, kip-zonder-kop gelijk hadden, dan zou dit toch andersom moeten zijn? Mannen krijgen bij sollicitaties de voorkeur boven vrouwen. Fulltimers krijgen ook de voorkeur. Bij de geschetste mooie vakantieregelingen en mooie salarissen zou je wel gek zijn als werkzoekende om naar het onderwijs over te stappen? Kies maar! Zijn de mannen in ons land collectief niet in staat hun voordeel te pakken? Of hebben wij critici gelijk?

Bepaalde studierichtingen die ooit door mannelijke studenten werden gedomineerd worden steeds meer door mannen gemeden. Bij talen zien we nog nauwelijks mannelijke studenten. Ook bij studies zoals farmacie en medicijnen nemen de percentages mannen af. Eenmaal afgestudeerd werkt de segregatie op basis van gender nog verder door. De modale huisarts is ook al een deeltijdvrouw aan het worden de cardioloog een voltijdse man. Mannelijke artsen willen ook wel minder werken maar bij hen wint het "geld" nog vaak.

Piet Helmond. Je hebt groot gelijk met de punten die je aanhaalt. Zo denkt ook het merendeel van de bevolking in de regio's hierover. Afwijkende meningen zoals nu op jouw reactie komen overwegend van mensen die in de randstad wonen.

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

''De werkweek voor een fulltimer is vastgesteld op 40 uur.'' Je hebt helemaal gelijk Gery. Mijn uitganspunt van 38 uur werken is afgeleid van het bedrijfsleven. Daar geldt inderdaad ook 40 uur maar in de praktijk komt dat neer op 38 omdat arbeiders daar poen hebben ingeleverd voor de mindering van 2 uur (ADV vrije dagen etc.) Dat het onderwijs veel minder gewerkt wordt dan die 38 uur door de vele vakantie dagen is algemeen bekend. Maar ook gegund hoor. Wie nu nog niet weet dat onderwijzers het superzwaar hebben in de weinige uren dat ze dan wel werken is doof. Maar nu staan de rijken en hun ondernemingen te schreeuwen om arbeiders. En in andere sectoren als het onderwijs is het niet anders. Loisch dus dat de SER (na vertrek van PvdA Hamer) met een gezond advies komt om weer meer te gaan werken is ook niet meer dan tijd. Gegeven het feit dat de politieke elite kiest voor aldoor meer, meer meer ''progressieve'' economische groei, dikkere winsten, bevolkingsgroei, meer vervuiling etc. Dan zal er ook meer gewerkt moeten worden als de productiviteit niet stijgt door steeds meer pulpbanen voor de arbeider. Van 38 terug naar 40 uur dus. Problemen opgelost. Ook al is dat tegen het zere been van arbeiders/onderwijzers die liever de helft van de tijd werken voor een zeer hoog netto loon per gewerkt uur in vergelijk met een fulltimer die hetzelfde werk doet.

Kip, zoek je kop! Het onderwijs maakt 40 uur per week. De vakanties zijn afgetrokken van de jazrlijks te werken uren. Er wordt 42 uur gewerkt, vaak vakantiedagen verplicht ingezet voor studiedagen bijvoorbeeld. 40 keer 42 is 1680 uur en binnen die 42 uur is het nodig om in de avonden taken te doen die niet in het taakbeleid zijn opgenomen, maar wel verplicht zijn. Dus er wordt onbetaald overgewerkt. Er worden meer uren gedraaid dan door andere ambtenaren.

"Dat het onderwijs veel minder gewerkt wordt dan die 38 uur door de vele vakantie dagen is algemeen bekend." Dat het onderwijs veel minder gewerkt wordt dan die 38 uur door de vele vakantie dagen is nog altijd een vrij grote misvatting. De onderwijsbaan is niet aleen maar de lesuren die ze geven. Hoe en wanneer denk jij dat de inhoud van de te geven lessen bepaald wordt? Dat zuigen ze ter plekke uit hun duim? Hoe en wanneer denk jij dat de resultaten van die lessen (en toetsen) bepaald worden? Worden die resultaten ook tijdens de lessen met de ouders besproken? Of moet dat 'in hun vrije tijd'??

"Dat het onderwijs veel minder gewerkt wordt dan die 38 uur door de vele vakantie dagen is algemeen bekend. Maar ook gegund hoor. " Dit is ook niet helemaal waar, aangezien docenten vaak na schooltijd ook nog aan het werk zijn.

Ik ben het hiermee wel eens. Toen ik van de Pabo kwam gingen vele medestudenten voor de klas en begonnen meteen een avondstudie om leraar in het VO te worden. Er is in de loop van de jaren heel veel meer op het bordje van de leerkracht gekomen. Uitgebreide handelingsplannen, administratie, meer kinderen met allerlei problemen. Daar komt ook nog bij dat we in Nederland zo ongeveer de meeste uren van Europa maken. Als zaken als administratie, ICT, vakken als bewegingsonderwijs, muziek en crea door vakleerkrachten kan worden gegeven, dan kan de leerkracht waarschijnlijk best een fulltime baan aan. Voorlopig is zeker het basisonderwijs vooral een vrouwenbaan. Er wordt meestal parttime gewerkt, want de meesten hebben een goed verdienende partner. Een beter salaris is maar een deel van de oplossing. De werkdruk, dat is het grootste probleem. Niet alleen in het onderwijs, maar ook in de zorg. Misschien kunnen er wat managers en andere deskundigen af om meer handen aan het bed of voor de klas te kunnen krijgen.

Veel collega's werken 2/3 dagen terwijl hun partners er wel 5 werken. Het is te eenzijdig om ons als slachtoffer neer te zetten. Het onderwijs doet veel ook zelf qua inhoud van ons vak. Daarmee wil ik de negatieve rol van de beleidsmakers niet wegpoetsen. Maar de tendens om ieder voorstel af te schieten ipv in redelijkheid te bekijken werkt niet m.i..

Ik vind het idee heel legitiem en logisch om werkdruk te verlagen door meer uren te draaien. Als je hetzelfde doet in meer tijd neemt de werkdruk af. Als de werkdruk afneemt kun je er nog een paar uur bij pakken. Door bij voorbaat te zeggen dat meer uren onbespreekbaar is los je het probleem niet op. Blijkbaar is die bereidheid er niet. Meer geld lost ook niets op - hoeft ook niet want leraren verdienen genoeg - , meer docenten aantrekken lukt niet. Grotere klassen is niet raadzaam. Dus blijven we in een patstelling.

Die Martin. Wat een vondst: "Ik vind het idee heel legitiem en logisch om werkdruk te verlagen door meer uren te draaien. Als je hetzelfde doet in meer tijd neemt de werkdruk af." Er is geen werkgever die zegt: werk jij maar een paar dagen meer, die betaal ik ook. Maar je hoeft niet ook meer te werken. Dat is dus niet wat er gebeurt. De deeltijdwerker heeft een balans voor de werkdruk gevonden. Meer werken is ook meer werkdruk. Men raakt weer vaker uit balans. De werkdruk verlaag je op andere manieren, zoals: kleinere klassen, minder bureaucratische administratie, meer inzetten van vakleerkrachten voor bijvoorbeeld gym, muziek, handvaardigheid, het inzetten van onderwijsassistenten, het herinvoeren van speciaal onderwijs voor kinderen die extra en bijzondere aandacht nodighebben.

@Martin, volgens mij begrijp jij het niet helemaal. Jij denkt dus dat als iemand die nu drie dagen voor de klas staat aangeeft vier of vijf dagen te willen komen werken, dat de werkgever dan zegt 'wat fijn dat je dat wil, je hoeft geen extra lessen te draaien, besteed jij die tijd maar aan de dingen die je nu thuis doet op je niet werkdagen.'...

De leraar zal samen met zijn werkgever op zoek moeten naar een nieuwe balans. Want part time is wel een hele eenzijdige balans, bovendien een die het probleem van werkdruk en grote klassen juist veroorzaakt heeft. Drie dagen werken en vier dagen niets doen is niet de manier om het het fte tekort of de werkdruk op te lossen. Maak daar vier dagen werken van, waarvan de helft (een halve dag) gecompenseerd wordt in tijd. Daarmee bedoel ik geen werk in de klas maar wel iets doen voor de school. Per saldo gaat iedereen dan een halve dag meer werken en met al die part timers zijn dat heel wat ftes. Voor de werkgever maakt die dag niet uit, of hij een leerkracht aantrekt of de uren van bestaande leerkrachten uitbreidt, hij is even veel kwijt. De halve dag niet lesgeven kan op verschillende manieren worden ingevuld, corvee, bijles, projecten, toezicht bij proefwerken en tentamens, etc. Zinvolle taken die weinig werkdruk opleveren.

@Martin, mooi bedacht, maar zo gaat het helaas niet. Wat mij betreft mag jij bestuurder worden in het onderwijs en deze plannen er doorheen drukken. Ik vrees dat je weinig kans maakt. Maar lukt het je wel, dan kom ik graag werken op een van de scholen van jouw bestuur.

"Want part time is wel een hele eenzijdige balans, bovendien een die het probleem van werkdruk en grote klassen juist veroorzaakt heeft.". Kan het zijn dat je hier ook onder de pseudoniem 'kip-zonder-kop' reageert?

" Als je hetzelfde doet in meer tijd neemt de werkdruk af. " Maar daar gaat het juist niet om. Dit voorstel is dat mensen meer gaan doen en daarom meer uren moeten werken.

Overspannenheid en ervaren werkbelasting hebben met talloze zaken te maken. Het gaat altijd om de combinatie werk en persoonlijke ambities en omstandigheden van de werknemer. Meer werk vraagt om een aanpassing van de persoonlijke omstandigheden. Docenten zouden volgens de ser moeten kiezen voor meer werken. Gevolg daarvan is dat zij privé andere keuzes moeten maken. Dat is waar het volgens mij om gaat. Andere keuzes en geen mes in de rug. Als concreet voorbeeld van wat ik bedoel. De schrijver heeft in zijn profiel staan: Docent Nederlands, blogger en maker educatieve video's op YouTube Die moet dan kiezen voor de rol van full time docent. Dat is waar het over gaat.

Vergeet ook de werkgevers die het aan de nodige flexibiliteit kan ontbreken niet.

Al deze problemen zijn ontstaan in de afgelopen 40 jaar. In die periode waren het VVD, CDA, D66 en PvdA die in wisselende samenstellingen kabinetten vormden, af en toe aangevuld door een andere partij. De 4 genoemde partijen hebben nog steeds samen een prettige meerderheid in de kamer. Dus je zou de conclusie kunnen trekken dat de meerderheid van de kiezers VOOR dit systeem is. Dat dit niet erg slim is, daar zullen ze nog wel achter komen. Maar dan is het te laat. Oh, wacht, dat is het nu al.

De andere optie is natuurlijk snoeien in de kinderen. Die zal je vermoedelijk beter bevallen? Alles wat een beetje lastig is, meer aandacht nodig heeft of waarvan de ouders niet willen bijdragen voor Oekraïne gewoon opslaan in de gymzaal tot de schooldag over is?

Er zou eens een rem op “ ondernemerschap” moeten komen. Er is sprake van teveel ondersteuning vanuit de staat voor ondernemerschap. Ondernemerschap heeft een te hoge status in dit land. Mede hierdoor gaat men vooral ”voor zichzelf “en materiële winst. Met als gevolg te korten op plekken waar men “ minder geholpen wordt. Zoals onderwijs, zorg (waar solidariteit een rol speelt.) en ga zo maar door.

Het beroep van onderwijzer is gewoon veel zwaarder geworden. Men had 50 jaar geleden vooral op platte land gewoon klassen met 30 tot 40 kinderen. Deze kwamen ook vaak uit grotere gezinnen waarbij de oudsten ook meehielpen bij de opvoeding van de jongsten; iedereen dezelfde taal sprak en men het normaal vond dat diegenen die gewoon wat minder konden leren een technisch beroep leerden waarin men een goede boterham kon verdienen. Tegenwoordig moeten de klassen veel kleiner zijn; is het kwartaalrapport meer een klein boekwerk waarin de leraar tot in de kleinste details moet aangeven hoe het met de capaciteiten van elke leerling gaat; zit men vooral in de grote steden met leerlingen uit allerlei landen die heel vaak taalachterstand hebben omdat men onderling en thuis nog de taal spreekt van het land waarmee men meer voeling mee heeft en is het natuurlijk niet de bedoeling dat je een technisch beroep gaat doen want dan krijg je nooit een redelijk betaalde vaste baan. Laat de SER en politiek deze problemen maar eens eindelijk onder ogen gaan zien. P.S. deze opmerking zal wel weer door de op Joop bekende reactie plaatsers als racistisch worden gezien. Ik vindt het meer realistisch en daarom publiceer ik hier gewoon onder mijn eigen naam en niet met fake namen als Sonic2, RVB etc.

Met je PS haal jij je hele epistel onderuit, en toen je een schrijnend tekort aan fatsoen door de namen van mededeelnemers op te lepelen als bewijs van je eigen superioriteit, zoals we gewend zijn van xenofoob rechtsrabiaat volk.

@ Piet Helmons Jij schrijft: Laat de SER en politiek deze problemen maar eens eindelijk onder ogen gaan zien. Jij schetst geen problemen, maar een nieuwe veranderde wereld. Jouw eigen gedateerde beeld is een probleem. Je wil een samenleving waarvan anderen afscheid hebben genomen. Jouw reactie levert twee enorme problemen op. 1. Je ziet niet in dat andere mensen bewust kiezen voor een andere manier van leven en werken als jij. 2. Je wil je eigen gedateerde manier van leven opleggen aan anderen. Dat maakt de visie waarop jij je eigen denkbeelden baseert totalitair en fascistisch. Je PS is daar een praktisch voorbeeld van. Als ik je een suggestie mag doen. Ga leven zoals je zelf wil. Ik zal altijd mensen zoals jou mijden maar ik wil jou niet mijn normen opleggen. Het zou prettig zijn als jij jouw achterlijke denkbeelden niet aan anderen zou opdringen.

Niets racistisch aan. U hebt 100% gelijk.

Hannes: die PS schreef ik omdat ik voortdurend uitgemaakt wordt als racist op deze site en dat doen dan mensen die niet met hun eigen naam durven te reageren. In principe vindt ik dat social media sites elke reactie met fake namen moeten weigeren. Dus ben wel blij dat jij wel met eigen naam reageer.

Hannes: maar blijkbaar hecht je meer waarde aan de PS dan aan mijn epistel want dat vindt jij ook xenofoob rechtsrabiaat volk. Ik vindt juist dat de huidige coalitie partijen hun superioriteit uitstralen zonder dat men geen oplossing heeft voor de vele problemen waar Nederland mee kampt. Wanneer je tijd hebt lees dan artikel van Joustra in Elzevier van deze week over tekort aan arbeidskrachten. Veel beter dan dit SER advies.

DaanOuwens: Dus dat er niet genoeg technische mensen zijn is geen probleem. Dat er veel kinderen zijn met taalachterstand is geen probleem. Dat mensen geen vaste baan meer krijgen is geen probleem. Dat mensen in sommige plaatsen jaren moeten wachten op een sociale huurwoning is geen probleem. Neen dat ligt allemaal aan mijn verouderde denkbeelden. Van mij mag iedereen leven zoals hij zelf wil maar dan moet men ook stoppen om hun denkbeelden aan mij op te leggen. Dus geen verbod op vlees eten; geen verplichting om hybride warmtepomp aan te schaffen; geen dwang om reizen binnen Europa met trein te doen (ps ik reis sowieso niet naar andere landen). Dus wie legt nu aan anderen op hoe men moet leven en is dus volgens jou definitie fascistisch?

Piet Helmons, Dat mensen thuis eugen taal spreken is vrij normaal. Hoe kan je anders communiceren met jouw kinderen of partner als je 20 zinnen van het Nederlandse taal kent? Taalachterstand loopt je in als je naar school gaat of gaat werken, heeft niks met thuisfront te maken. Ik heb mijn kind in 2 talen opgevoed bijvoorbeeld. Het ex vriend van mijn ex vrouw ( hele aardige Groningse kerel ) heeft zijn pensoen verdiend als leerkracht. Hij werd bedreigd en uitgescholden door een jochie van 11 en toen hij deze jongen naar huis stuurde kwam zijn papa verhaal halen. Dat gebeurt steeds vaker omdat ouders denken dat kids toekomstige wetenschappers zijn. En de meeste ouders zijn gewoon Nederlanders. Zij moeten eigen kinderen beter opvoeden en zichzelf leren beheersen. Niet alleen Nederlanders voor alle duidelijkheid.

@Daan Ouwens Jij schrijft: 'Jij schetst geen problemen, maar een nieuwe veranderde wereld.' Het probleem is natuurlijk wel dat het onderwijs niet mee is veranderd met die veranderde wereld. Het gaat er ook helemaal niet om wat leerkrachten wel/niet willen. Het gaat erom dat de werksituatie is veranderd, maar dat daar niet of nauwelijks op ingespeeld is door de verantwoordelijken.

[Taalachterstand loopt je in als je naar school gaat of gaat werken] Maar dat gaat niet altijd "vanzelf". Tweetalig opgroeien hoeft geen probleem te zijn. Hoe gebalanceerder de tweetaligheid hoe beter. Een rijk taalaanbod is daarvoor essentieel. Ook Nederlandstalige kinderen kunnen met hardnekkige taalachterstanden kampen. Een gebrekkige taalontwikkeling heeft vaak een sociale of culturele achtergrond. Voor volwassenen is een "tweede" taal leren een stuk lastiger dan voor jonge kinderen. Van leerkrachten kan ook niet worden verwacht dat ze "thuis" zijn in de/alle thuistalen van hun leerlingen. Over hoe effectief rekening te houden met een diversiteit aan taalachtergronden is voorlopig vnl een onderwerp van onderzoek.

@ Piet Helmons Jij schrijft: Dus dat er niet genoeg technische mensen zijn is geen probleem. Dat er veel kinderen zijn met taalachterstand is geen probleem. Dat mensen geen vaste baan meer krijgen is geen probleem. Nee dat zijn geen problemen. Dat maakt duidelijk dat de samenleving is veranderd en dat je onderwijs, arbeidsmarkt en andere zaken moet aanpassen aan die veranderingen in de samenleving. En niet anders om, dat is wat jij doet . Namelijk dat alle mensen zich moeten aanpassen aan jouw gedateerde oude ideeën omdat jij vindt dat het zo moet. Hierboven schrijft iemand: Je hebt groot gelijk met de punten die je aanhaalt. Zo denkt ook het merendeel van de bevolking in de regio's hierover. Afwijkende meningen zoals nu op jouw reactie komen overwegend van mensen die in de randstad wonen. Dat is correct. Er zijn achtergebleven delen vooral autochtoon Nederland die geen verandering willen en teruggrijpen naar het verleden. Grotendeels daardoor extreem rechts denken en vinden dat de rest van de samenleving zich moet aanpassen aan hen. Dat gaat niet gebeuren. Mij boeit het niet zo wat de regio vindt. Ik wil alleen geen last hebben van hen en hun opvattingen en de gevolgen van hun handelen. Dus minder stikstof en minder energie moet. Verder doet het er voor mij weinig toe. Ga je eigen gang.

Kuijpers heeft zeker een punt. Je kunt de SER-oproep natuurlijk ook positief gaan uitwerken. Bijv. kinderopvang als basisvoorziening is in dit verband heel nuttig, scheelt heel wat uren voor de ouders.

Zo lang de kortdurende aandacht van de SER op 1 factor is gericht en de reacties met een maatregel die 1 probleem oplost, zal er geen overkoepelend plan of visie ontwikkeld worden. Het is hap snap werk, het getuigt niet van een visie welke richting de regering de maatschappij op wil sturen. Het is adhoc iets uitproberen, wat na een tijdje mislukt blijkt te zijn en dan komt er een volgend kortzichtig advies met weer hetzelfde spelletje. Als je kinderopvang gaat uitbreiden, haal je logischerwijs personeel weg uit andere sectoren, je moet dus de sectoren waar te weinig personeel te vinden is, plezierig maken om er te werken. Dat doe je niet door het personeel langer en daardoor nog harder te adviseren te werken. er zijn genoeg voorbeelden te vinden over de oplopende bureaucratie van leerlingen volgsysteem en administratief werk wat minder zou kunnen. De klassen zijn zeker in vergelijking met het buitenland groot. Vergelijken met vroeger lijkt me niet zinvol, zeker gezien dat toen lijfstraffen nog normaal waren en er amper enige vorm van ondersteuning van zwakke leerlingen aanwezig was. Het is meer een fundamenteel probleem, wat wil je met de zorg, het onderwijs en de veiligheid. Er wordt een overmaat aan allerlei maatregelen over de 3 maatschappelijke onderdelen gestort, controle mechanismen die door de medewerkers moeten worden uitgevoerd. Terwijl de inspectie en controle van buiten wordt uitgekleed. In plaats van onderwijs en zorg wordt er een registratie systeem opgetuigd

Om aan te tonen dat het geld effectief besteedt wordt en alles is gericht op efficiëntie als doel op zich. Bijhouden van tijdstabellen in plaats van zorg aan ouderen. Er zijn genoeg voorbeelden waarbij het gebrek aan vertrouwen in de professionaliteit van de medewerkers onder druk staat. Het zijn altijd anderen die de "beste" oplossingen bedenken voor een veld waarin zij niet werkzaam zijn. Zowel de SER en de RvS zijn losgezongen van de maatschappij, incluis een deel van de politici. Zij ervaren niet de gevolgen van hun eigen beleid, behalve als toevallig hun vader of moeder een negatief gevolg ondervind zoals minister van Rijn met zijn vader. Een advies hoort te volgen op onderzoek, inventariseren wat het probleem is, en dat betekent contact met de werkvloer. Ik heb vaak genoeg gezien dat er alleen contact is met bijv. een directie of CEO. Net als met de politiek, die de kwetsbare burgers niet meer vertegenwoordigt, vertegenwoordigen de advies organen niet meer de uitvoerende partij, maar de managers en directeuren. Wat dan weer leidt naar adhoc oplossingen en hapsnap adviezen.

Om beide ouders op een werkweek van 4-5 dagen te krijgen is meer nodig. De huidige 1,5 verdeling is in het nadeel van sectoren waar veel vrouwen werken. Dat vrouwen geacht worden het leeuwendeel van het onbetaalde werk op zich te nemen helpt ook niet echt. Maar de wil om meer uren betaald te werken is er onder bepaalde condities wel. https://digitaal.scp.nl/emancipatiemonitor2020/willen-vrouwen-meer-werken-en-mannen-minder/

PS eens goed kijken naar de arbeidsomstandigheden en niet eenzijdig naar de salarissen.

De SER schrijft ook dat de „regelzucht en verantwoordingsdrift” in deze beroepen moet snel worden ingeperkt.

Tja, ga mensen in de zorg opleggen om nog meer uren/dagen te werken, dan ben ik benieuwd hoeveel mensen er nog in blijven. Een deel van de mensen lopen nu al op het tandvlees en staan op omvallen, een ander deel zal zich nog sterker gemotiveerd voelen om te stoppen en heel iets anders te gaan doen. Met de toenemende complexe problemen van mensen en vastlopende zorg vraag ik me af in hoeverre het haalbaar is om nog fulltime te werken, wil je er zelf niet aan onderdoorgaan en als patient/cliënt aansluiten.

Nederland is kampioen deeltijdwerken. Dat geldt voor de zorg, dat geldt ook voor het onderwijs. De SER stelt voor om leerkrachten (die in deeltijd werken), te vragen om meer uren te werken. Dat is een voor de hand liggend advies.

Je had misschien beter het artikel kunnen lezen voordat je reageerde. Daarin staat precies uitgelegd waarom veel leerkrachten noodgedwongen kiezen voor parttime werk...

@Peter Ik ben geneigd Arnoud Kuijpers en jou, als ervarings-deskundigen, in dezen te geloven. Maar ik heb toch een vraag. In de eerste link in het artikel, onder het woordje 'adviseren' wordt een filmpje getoond van leraren die uiterst gemakzuchtig en nonchalant reageren op de vraag waarom zij niet méér werken. Hoe kijk jij daar tegenaan? Kom jij dat soort leraren ook tegen?

@Eric. Er zijn er ongetwijfeld ook die parttime werken, niet vanwege de stress, maar omdat ze het zo wel goed vinden. 1 - neem jij die paar representatief voor de hele sector? 2 - Ga jij ze veroordelen over hun keuze hoe ze hun leven invullen?

@vdbemt Ad 1) Nee. Ad 2) Nee.

@Eric. Nee? Wat is dan je bedoeling met deze vraag: Kom jij dat soort leraren ook tegen?

@vdbemt "Wat is dan je bedoeling met deze vraag" Om antwoord /ervaring van een deskundige te krijgen. Al heb ik dat al wel indirect een beetje, gezien Peterrr's overige reacties in deze draad. Vreemd dat jij je daar zo druk over maakt.

@Eric. Zo'n vraag vind ik eerder logisch omdat je geneigd bent hem NIET te geloven. Je hebt immers van dit soort voorbeelden. Maar ik moet je geloven als je zegt dat dat niet zo is.

@vdbemt Ach dit is internet, zullen we maar zeggen. We zien elkaar niet. We moeten elkaars woorden op afstand interpreteren. In de kroeg waren we het waarschijnlijk allang eens geweest. Toch heb ik bij jou altijd het gevoel dat we het in de basis wel eens zijn.

En dat is een correlation = causation drogredenatie.

Dank aan Arnoud Kuijpers voor deze aangrijpende 'cri de coeur' - waar je ook kijkt: overal zie je een falend politiek-economisch systeem stuklopen. De SER kan er ook al niet meer omheen: het schijnbaar schaamteloos uitbrengen van diep beschamende voorstellen. Een raad die een heel problematisch maar onvermijdelijk gezichtsverlies lijdt - is dat nog wel een raad? Kijk ik verder naar de zorg, kijk ik naar Schiphol, ach, kijk ik naar de Nederlandse overheid: ik wordt met de dag méér herinnerd aan de weken die voorafgingen aan de Val van de Berlijnse Muur, in 1989. De centraal geleide planeconomie van de vrije markten is op sterven na dood. Want de symptomen van die ziekte tuimelen over elkaar heen, ze halen elkaar steeds sneller in; de boel valt uit mekaar, mensen. À propos de SER: ik weet hoe ze elkaar daar toespreken bij vergaderingen: "Mijne haren van de reet... eh, ik bedoel: mijne heren van de raad..." Hoe toepasselijk.

"De centraal geleide planeconomie van de vrije markten (...)": ??? De weken voor de val van de Muur vergelijken met de rijen op Schiphol vind ik genant; alsof de voormalige DDR-samenleving vergelijkbaar is met de Nederlandse.

@drs Queyncken Tollaert "heren van de raad" Eh..., zitten in de SER geen dames in dan? O wacht, die zitten natuurlijk wél in de kreet: "haren van de reet'... Maar ja, onder de noemer van 'haren' (verzelfstandigde bezittelijke voornaamwoorden!) zitten weer geen heren... Wacht even. De genderkwestie wordt simpel opgelost door in plaats van: "Dames en heren!" te roepen: "Haren en heren!" Heb je zowel de haren van de reet als de heren van de raad in één aanspreektitel samengebracht. Bedankt drs Queyncken! Dat je me tot dit nieuwe taalkundige inzicht hebt weten te inspireren. Haha!

@ Eric Minnens (4:15u) - dank voor je zinvolle overwegingen en je innovatieve voorstel. Zo heb jij dan een genderkundig moreel vraagstuk waar een universitair deskundige al gauw een jaar of wat geld aan had kunnen verdienen in de kleine uurtjes én in een handomdraai opgelost! Vanavond vat ik een koel pilsje op je gezondheid; en ga ik peinzen over hoe jouw begroeting het beste vertaald kan worden. Desnoods haal ik er het Esperanto, het Ido, of het Volapük erbij.

@ Eric Minnens (4:15u) - (hoopvolle aanvulling) Ik zal met het Volapük aan dit internationale vraagstuk gaan werken. Kijk: in deze fraaie taal zit het zo: 'bier' heet hier: 'bil' 'liefde' wordt 'löf' Waarlijk, dit wordt een succes van heb ik jou daar! Zie voor een mooi essay: https://publicdomainreview.org/essay/truth-beauty-and-volapuk

En een biertje drinken in het Volapük wordt dan iets als 'van bil gaan'? Dat belooft wat. Dat is nog even wat anders dan een kopje koffie met iemand drinken. De vraag is natuurlijk wel of er dan sprake dient te zijn van echte 'löf'.

De rijen op Schiphol zijn om diverse redenen genant; Vliegen is te goedkoop oa, ten koste van de mensen in de beveiliging.

@ Danielle Defoe (11:23u) - dat is nu een schoolvoorbeeld van een compact en doeltreffend antwoord. Belangrijke medewerkers overtallig verklaren voor de centen - langere wachtrijen, ruzies, gevaarlijke ophef als gevolg. Heel beschamend, contraproduktief, en onhoudbaar. Net als die Berlijnse muur.

"De centraal geleide planeconomie van de vrije markten is op sterven na dood". Dat is natuurlijk wat we aan alle kanten zien. De hele boel, alles wat overheid was en het volk diende, stort volledig in elkaar. De vrije markt lost het wel op. Integendeel. Het failliet van de vrije markt, het kapitalisme, het neo-liberalisme. Des te liberaler we werden (worden) des te slechter gaat het met de zorg, jeugdzorg, ouderenzorg, psychiatrische zorg, onderwijs, kinderopvang, thuiszorg, huisvesting, politie, leger, Belastingdienst, recht op juridische bijstand, OV (zie platteland). En dan hebben we het nog niet eens over gaswinning (Groningen), het toestaan van vervuilen door bijv. Tata Steel, Shell, Schiphol; het achterwege blijven met klimaatmaatregelen en natuurherstel. En maar blij zijn met Rutte.

@ Eric Minnens (8:54u) - opnieuw roep je indringende beelden bij me op. Ben ik eindelijk eens weer met een mooie dame per ongeluk in een café-situatie verzeild geraakt. Er hangt iets moois in de lucht. Bij wijze van ouverture en om lekker warm te worden van binnen bied ik haar een Belgisch kwaliteitsbiertje aan, ze aanvaardt dit met een schalkse glimlach. Ik bestel twee 'bil'. Ik verlang smachtend naar de 'löf' die we samen zullen beleven, als het zo goed blijft lopen. De barkeeper trekt zijn wenkbrauwen op. Hij kent het Volapük nog niet, en ziet een mogelijk geval van needle-spiking aan de horizon. Hij kan nog geen bilbeschermers uitlenen. Een kwartiertje later staan er twee potige BOA's bij ons. Mijn hemel - Eric, kun je je dat voorstellen?

@drs Queyncken Aan die bilbeschermers had ik nog niet gedacht. Misschien een tip voor de AA. Waren het trouwens wel BOA'S? Of waren ze van de Bierbescherming?

Inderdaad is hetgeen wordt voorgesteld een papieren oplossing, die in de onderwijspraktijk niet gaat werken. Toen ik stopte met mijn full time werk door te hoge werkdruk in combinatie met een lichamelijke chronische pijn en vermoeidheid werd mij verteld dat aanpassingen zoals door de artsen en arbo voorgesteld niet mogelijk waren. Inmiddels is de werkdruk toegenomen. Het taakbeleid en de uren, die het bestuur vastlegt die voor allerlei taken mogen worden berekend of die aanwezigheid op school afdwingen van bv 8.00 tot 17.00 werken soepel aanpassen aan wat mensen kunnen onmogelijk. Zo kwam ik ‘s avonds pas toe aan nakijkwerk en het voorbereiden van lessen voor de volgende dag. Met de huidige berekeningen van fte’s is het per school nu, dat per vestiging bv 16 part-timers werken op 8 groepen. Deze verdelen de taken ook de niet lesgebonden taken naar affiniteit bv. Zouden leerkrachten voltijds moeten gaan werken, dan halveer je het aantal leerkrachten en zullen er grote problemen ontstaan in het vinden van de juiste talenten om alle taken te vervullen plus de volle verantwoordelijkheid te gaan dragen voor het lesgeven in hun eentje.

''Zouden leerkrachten voltijds moeten gaan werken, dan halveer je het aantal leerkrachten''' Hoezo voltijds werken. Het is de bedoeling dat er om te beginnen slechts een paar uur meer gewerkt gaat worden. Zeg van gemiddeld 20 uur parttime werken naar 22 uur per week en 16 uur lanterfanten achter het aanrecht bij 38 uur fulltime. Dat is dan 40 uur totaal voor een baan van 38 uur. Dat eerste stapje zal al een hoop druk wegnemen. Volgende stap, alles wat niet in vaste loondienst is opzouten. Te beginnen met ZZP met subsidie. Alleen blijf je natuurlijk zo nog zitten met onverminderd efficiencyverlies omdat banen voor 80% opgeknipt zijn. De 20% fulltimers moeten de klappen blijven opvangen voor een veel lager nettosalaris per gewerkt uur. Uiteindelijk overgaan naar minimaal 80% fulltime en veel kleinere klassen. Ook al is dat tegen het zere been van dames (m/v) die liever de helft van de tijd thuis achter het aanrecht staan.

@Kipzonderkop, veel parttimers vormen in tweetallen een fulltimebaan. Als zij allemaal een twee uur meer gaan werken zoals jij graag wil. Dan kunnen ze met 20 man die ene klas bemannen waar nu geen leerkracht voor te vinden is. Nou dat is me toch een geweldige oplossing zeg!!! Ik zeg doen.

Kip zonder kop, Ga eens vragen op ongeacht welke school ook, hoeveel taken verdeeld worden over hoeveel leerkrachten. Het gaat om werkgroepen, feesten organiseren, coördinatorschappen, bijscholing, studiedagen, sportdagen, uitstapjes, schoolkampen, notuleren enz enz Daarnaast moeten ook de leerlingvolgdossiers worden bijgewerkt. Minder mensen betekent per persoon meer taken. De werkweek voor een fulltimer is vastgesteld op 40 uur. Vrije dagen zoals hemelvaart of andere studiedagen worden ingeroosterd vaak op dagen als hemelvaart…. Overwerken is normaal, werkweken van 50 uur zijn geen uitzondering.

Dit klopt wel. Zo heeft een fulltime leerkracht 350 uur per jaar voor voorbereiding, correcte e.d. Dat komt neer op 9 uur per week. Daar heb je domweg niet genoeg aan. En je moet als school echt aan alles meedoen, ook uit concurrentie-overwegingen. Dus schoolontbijt, warme truiendag, diverse sporttoernooien (altijd op woensdagmiddag of in de vakantie), de avondvierdaagse , enzovoort, het is er allemaal bijgekomen.

Het is weer duidelijk kip zonder kop.

Alle instituten en instanties zijn een verlengstuk geworden van een TINA systeem, daar hoort de SER ook toe, net als de RvS, de jeugdzorg en alle andere controlerende en adviserende instanties. Zij zijn ingericht om het beleid uitgestippeld door de regering te faciliteren en te promoten. De politieke partijen en de vakbonden vertegenwoordigen de burger niet meer. Uiteraard wel op papier of bij de MSM, maar niet meer in de praktijk om de rechten te beschermen van de kwetsbare burgers. Dit advies is een direct gevolg van een losgezongen overheid, controlerende en toezichthoudende instanties. Zij moet zorgen voor het behoud van macht aan de zittende overheid. Voorspelbaar en wordt natuurlijk uitgebreid door de MSM gemeld als oplossing van alle problemen. Net als de invoering van de marktwerking geen oplossing was voor de wachtlijsten, zal dit ook mislukken. Het is weer de bekende propaganda van een falende overheid met luie en gemakzuchtige oplossingen. De vergrijzing had de overheid al 40 jaar aan kunnen zien komen, er is niets aan gedaan behalve uitstellen en dat wordt niet opgelost door mensen langer en harder te laten werken. Nederland heeft al een van de hoogste productiviteitscijfers van de EU. Ook de invoer van laagopgeleide personen uit Noord Afrika gaat het niet oplossen, zoals de EU voorstelt. Dit is geen visie, maar een pleister op een zwerende wond.

Wat een getrut. Het is een hbo functie en daar wilde men naar betaald krijgen en ja dat is soms hard werken. Welkom in de echte wereld. Op de gemiddelde basisschool werken de leerkrachten die net van de pabo komen en de mannelijke docenten in de bovenbouw vaak full time en de dames die al langer voor de klas staan slechts 2 a 3 dagen per week. Waarom de mannen wel full time en de vrouwen niet? En juist voor een beginnend docent zou het werk zwaarder moeten zijn dan voor de lerares die voor het 15e jaar groep twee doet. En hoe doen ze dat in al die andere landen? Het werk is daar veel lichter? Of zou het zo zijn dat deze leraren een partner hebben met een goede baan en het gewoon relaxed is om daarnaast een part time baan te hebben? De snelste manier om het lerarentekort op te lossen is echt meer mensen die 4 a 5 dagen werken.

Je laat weer eens goed zien, Jozias, dat je volstrekt geen benul hebt van wat werken in het onderwijs betekent. Waarom mannen wel fulltime werken en vrouwen niet. Werken er nog mannen in het basisonderwijs? En waarom niet? Omdat dat zo goed betaald wordt? Zijn we dan toch echt een dictatuur dat we gaan opleggen dat mensen meer MOETEN werken? Wat een misplaatste hooghartigheid om het als relaxed parttime werken weg te zetten.

"Op de gemiddelde basisschool werken de leerkrachten die net van de pabo komen en de mannelijke docenten in de bovenbouw vaak full time en de dames die al langer voor de klas staan slechts 2 a 3 dagen per week. " Heb je daar een bron voor? " En hoe doen ze dat in al die andere landen? Het werk is daar veel lichter? " Misschien wel, daarom moeten we naar de feiten kijken, ipv onderbuikgevoelens. "De snelste manier om het lerarentekort op te lossen is echt meer mensen die 4 a 5 dagen werken. " De snelste manier om een burn-out golf te veroorzaken misschien.

In Scandinavie is werken in (kleine) parttime banen veel minder gebruikelijk dan in Nederland. Ook basisschool docenten zijn academisch gevormd. Het werk heeft mede daardoor ook meer status. Het is zeer wel mogelijk dat een redelijke groep basisschool docenten meer uren kan werken. Maar er zijn wellicht wel aanvullende eaatregelen nodig om dat te faciliteren.

@vd bemt De salarissen zijn net gelijk getrokken met het middelbaar onderwijs en daar werken veel meer mannen. Dat argument is daarmee komen te vervallen. Niemand heeft het over moeten. Maar het is een simpel feit dat het maken van meer uren de snelste oplossing is om het lerarentekort op te lossen. Dat kan ook met een financiële prikkel. Maar is het werken voor de klas echt zoveel zwaarder dan het werk van een agent, of de medewerker op de ambulancedienst, of de militair of zou het zoveel zwaarder zijn dan 40 uur in de bouw werken? Waarom kan dat in die beroepen wel. @Thomas Ja hoor het CBS houd dat keurig bij. Mannen werken in 64% van de gevallen full time tov 25 % van de vrouwen. Dus of vrouwen zijn fysiek of mentaal minder goed in staat om full time te werken in het onderwijs en zo niet dan zouden ze ook meer uren moeten kunnen maken. www.cbs.nl%2F-%2Fmedia%2F_pdf%2F2018%2F26%2F2018st15-leerkrachten-basisonderwijs-(1).pdf&usg=AOvVaw3lBzbbyNyOtm_qW3lnvPpN

@Jozias, de snelste manier om het lerarentekort op te lossen is door te zorgen dat je als leerkracht weer les kan geven ipv bezighouden in combinatie met de vele taken buiten je klas om. Beginnende leerkrachten worden vaak ontzien in taken en werken daarom nog wel fulltime. Daarna krijgen ze steeds meer taken en merken dat ze dat niet redden in de 41 uur per week die ze moeten werken om aan hun normjaartaak van 1659 uur te komen. Wat krijg je daarna... veel leerkrachten kiezen ervoor om een dag in te leveren, zodat ze hun werk kunnen blijven doen, of gaan het onderwijs uit en elders aan de slag. In andere landen zijn klassen doorgaans kleiner en geven leerkrachten per week minder lesuren. Zo ingewikkeld is het niet om te zien waardoor veel mensen het onderwijs uit gaan.

@peter Ten eerste is het dan nog steeds de vraag waarom mannen daar 2 a 3 keer vaker wel toe in staat zijn? En ten tweede heb je voor het organiseren van al die bijkomende zaken geen leerkracht nodig. Denk daarbij aan het Sinterklaas-, kerst- en paasfeest, schoolsport, avondvierdaagse, schoolreisje, verkeersexamen etc etc. op de school van mijn kinderen allemaal taken die door de ouderraad worden geregeld zodat de leraren zich bezig kunnen houden met lesgeven. En als dat niet kan kun je ook iemand hiervoor aannemen zonder lesbevoegdheid. Dat haalt werkdruk weg bij de leraren en het is zonde om bij schaarste expertise in te zetten voor zaken waarbij die expertise niet noodzakelijk is.

@Jozias. ": De salarissen zijn net gelijk getrokken met het middelbaar onderwijs en daar werken veel meer mannen. Dat argument is daarmee komen te vervallen. " Nee, Jozias. Want wat je zelf zegt: NET. Dus het effect ervan, moeten we nog gaan zien. Je kunt niet het feit ontkennen dat totnutoe praktisch alleen maar vrouwen in het basisonderwijs staan. Mogelijk dat de salarisverhoging daar verandering in brengt. Maar dan hebben we het nog niet over het parttime werken. De werkdruk verandert namelijk niet. Het is niet alleen in het onderwijs dat vrouwen meer parttime werken dan mannen. Dat is toch nog steeds omdat de zorg voor thuis eerder in handen van de vrouwen gelegd wordt dan van mannen. Het valt nog wel tegen met de emancipatie.

@Jozias. "Maar is het werken voor de klas echt zoveel zwaarder dan het werk van een agent, of de medewerker op de ambulancedienst, of de militair of zou het zoveel zwaarder zijn dan 40 uur in de bouw werken? Waarom kan dat in die beroepen wel". 1 - er is helemaal niemand die zegt dat het zwaarder is dan de andere beroepen die je noemt. 2 - weet jij wel zeker of in de door jou genoemde beroepen het allemaal zo makkelijk gaat? 3 - normaal gesproken is het ook geen probleem om in het onderwijs te werken. Maar het is al jaren niet meer 'normaal gesproken'. Het ontgaat je volledig wat er al jaren en jaren met het onderwijs mis aan het gaan is.

Volgens Louis Tavecchio, emeritus hoogleraar, zijn carrièrekansen in het onderwijs te beperkt en het salaris & de status te laag om het beroep voor mannen nog aantrekkelijk te maken. In het voortgezet onderwijs is er ook het probleem dat er voor bepaalde vakken, zoals wiskunde en natuurkunde, geen docenten kunnen worden gevonden. Om mannen en vrouwen een ongeveer gelijke (langere) werkweek te laten maken is een cultuuromslag nodig. De huidige taakverdeling van 1,5 baan pakt voor het onderwijs (en daar niet alleen) ongunstig uit.

Onderwijskundigen zijn het er over eens dat een gemengd team van docenten kinderen meer te bieden heeft (dat geldt niet alleen in het onderwijs).

Onzin, Jozias. Je hebt werkelijk geen enkelidee over de werdruk in het onderwijs. Lees mijn bijdrage.

Jozias, Je vraagstelling deugt niet. Het is niet de vraag waarom mannen wel in staat zouden zijn om fulltime te werken en vrouwen niet. De vraag zou moeten zijn, wie stelt die fulltime werkende mannen in staat stellen dat wèl tedoen. Het antwoord is simpel: Men wordt ontzien! Op school, omdat ze om mannen zitten te springen. In hun gezinnen , omdat ze iemand voor de huishoudelijke taken hebben.

@gerygrr Het vraagstuk wat er geregeld moet worden (bijvoorbeeld qua verdeling zorgtaken) om vrouwen net zo makkelijk full time (of in ieder geval meer dan 2 a 3 dagen) te laten werken is een terecht punt. Maar wel een heel ander punt dan het lerarentekort. Meer werken is de makkelijkste en vanwege verschillende redenen de beste oplossing voor het lerarentekort. Daarbij moet je natuurlijk kijken naar de randvoorwaarden die nodig zijn om dat mogelijk te maken. Bijvoorbeeld qua kinderopvang, qua verdeling zorgtaken en de beloning relatief meer laten toenemen mij meer uren. Nu is het precies andersom. Minder uren maken kost relatief gezien niet zoveel qua inkomen. Qua werkdruk vanwege bijkomende taken is dat een kwestie van management. Mensen met een lesbevoegdheid moeten bij schaarste vooral lesgeven en niet het schoolreisje regelen. Dus het zou moeten gaan om het meer laten werken van leerkrachten en wat daar voor nodig is. Want dat het werk zo zwaar is dat je daar vijf dagen van moet bijkomen dat is grote onzin. Er zijn vele beroepen die mentaal, fysiek of qua geestdodendheid veel zwaarder zijn. Men wilde een HBO salaris dan horen daar ook de overige zaken bij.

Jozias, Dus er moet eerst iets geregeld worden. Inderdaad! De kinderopvang moet gratis. De uren, die extra gewerkt gaan worden, moeten niet wegbelast gaan worden. Dan over de schoolreisjes, die georganiseerd koeten worden. Wie kent de leerlingen? Wie heeft contact met de ouders? De leerkracht is eindverantwoordelijk. Je gaat niet zonder grondige voorbereiding met een schoolklas op stap! Dat is veel te gevaarlijk. Groepjes kinderen moeten worden ingedeeld, ouders die kunnen en willen begeleiden aangetrokken. Wie kan met wie? Afspraken gemaakt waar iedereen zich aan houdt…. Het is niet echt zo simpel en delegeren? Nee, niet zonder de verantwoordelijkheid ook te kunnen delegeren.

@geryrr De kinderopvang wordt al nagenoeg gratis maar dat is het probleem niet. De meeste leerkrachten blijven part time werken als de kinderen op de middelbare schoolzitten of zelfs de deur uit zijn. Waarom is dit nu specifiek een probleem voor vrouwen in het onderwijs ( bij de mannen speelt het kennelijk niet of minder). En dat wegbelasten is de omgekeerde wereld, men gaat nu relatief minder belasting betalen als je minder gaat werken. Net als bij andere functies in andere sectoren zou 32-40 uur werken de norm moeten zijn. Waarom zou de belastingdruk een rol spelen in het onderwijs en niet in andere sectoren of voor de mannen die wel full time werken? Het punt is dat het fiscaal te voordelig is om minder te werken en dat de vrouwen in het onderwijs vaak een partner hebben die goed verdiend. Kennelijk hebben deze vrouwen geen full time baan nodig om rond te kunnen komen. Uiteraard speelt een leerkracht een rol bij het schoolreisje zelf en de groepsindeling maar op de school van mijn kinderen ligt de organisatie (regelen bussen, communicatie met ouders, bespreken attractiepark, zorgen voor een ijsje, uitvragen en indelen van ouders voor de begeleiding etc etc) allemaal bij de ouderraad. Niet bij de leerkracht van de klas. Gaat helemaal prima.

@Jozias. Ik herinner me ( te laat, want ik zit er nu middenin) dat ik me had voorgenomen niet meer op jou te reageren. Zo heb je hier om te beginnen totaal geen benul wat het betekent om vandaagdedag voor de klas te staan. Verder is je betoog ontzettend inconsistent. Ofwel: het slaat nergens op. Neem nu dit: "Meer werken is de makkelijkste en vanwege verschillende redenen de beste oplossing voor het lerarentekort. Daarbij moet je natuurlijk kijken naar de randvoorwaarden die nodig zijn om dat mogelijk te maken". En dan noem je een reeks voorwaarden die echt niet makkelijk voor elkaar te krijgen zijn. Het is de makkelijkste weg. Alleen je moet er wel nog heel veel voor doen. EN je vergeet het belangrijkste: de leraar in kwestie moet het zien zitten. Voor hun is het helemaal niet makkelijk. Ik ben weer klaar met je. En hoop dat niet te vergeten.

@vd bemt Of je reageert of niet moet je zelf weten. Je kunt roepen dat ik er niets van snap maar kom met inhoudelijke argumenten. Maar het werven van nieuwe pabo studenten in de huidige arbeidsmarkt en het uitbreiden van de capaciteit van de pabo’s en met de duur van de opleiding van vier jaar ben je vele jaren verder voordat je extra leerkrachten hebt. Als de gemiddelde leerkracht meer uren gaat maken, laten we zeggen 32 ipv 24 of 38 ipv 32 dan heb je direct een veel grotere capaciteit voor de klas. Een procentuele groei die je via de pabo niet gaat halen de komende 10 jaar. En wat zijn nu echt de belemmeringen waarom een leerkracht 2 of 3 dagen werkt ipv 4.

Thomas Eshuis, Nadat ik de WIA inrolde en een aantal andere oudere leerkrachten, die geluk hadden nog de VUT zijn ingeduwd heeft de rest van de jongere, oudere collega’s het niet kunnen bolwerken. Ze hebben de uitweg gekozen van het ontslag en vervolgens zijn ze gaan invallen…… Het is personeelsbeleid geweest om oud en versleten weg te krijgen en te vervangen door jong en fris.

Jozias, Heb je de luizenmoeder gezien? Ken je achterstandsscholen en hun ouders?

@Jozias, de dingen die jij opsomt zijn dingen die op vrijwel elke school door de leerkrachten georganiseerd worden (soms met hulp van ouders) en zijn idd de dingen waar je eigenlijk geen lesbevoegdheid voor nodig hebt. Ik ben echter nog geen school tegengekomen waar iemand aangesteld is om dit soort taken te regelen, zodat de leerkrachten dat niet hoeven te doen. Eigenlijk een heel goed idee van je. En waarom mannen vaker in staat zijn om fulltime les te geven. Ten eerste werkt er bijna geen man meer in het basisonderwijs. Die paar die je nog tegenkomt werken (denk ik) gemiddeld wel vaker fulltime dan vrouwen. Waarom dat is, dat weet ik niet.

"Ja hoor het CBS houd dat keurig bij. Mannen werken in 64% van de gevallen full time tov 25 % van de vrouwen. Dus of vrouwen zijn fysiek of mentaal minder goed in staat om full time te werken in het onderwijs en zo niet dan zouden ze ook meer uren moeten kunnen maken. " Of er zijn andere reden waarom ook bijna 40% van de mannen niet fulltime werken.

"Nadat ik de WIA inrolde en een aantal andere oudere leerkrachten, die geluk hadden nog de VUT zijn ingeduwd heeft de rest van de jongere, oudere collega’s het niet kunnen bolwerken. Ze hebben de uitweg gekozen van het ontslag en vervolgens zijn ze gaan invallen…… Het is personeelsbeleid geweest om oud en versleten weg te krijgen en te vervangen door jong en fris." Klopt.