Uitgelegd: mild-hybrid, hybrid, plug-in hybrid en meer

2022-05-28 05:47:18 By : Mr. Beck Jin

Wie de showroom van een automerk binnenwandelt, wordt overrompeld met nieuwe technische termen. De ontwikkelingen in autoland staan namelijk niet stil. Wat zijn nu eigenlijk de verschillen tussen mild-hybrid, hybrid, plug-in hybrid, batterij-elektrisch en waterstof-elektrisch? Tijd voor uitleg.

Steeds meer auto’s zijn mild-hybride. In dit geval is de standaard startmotor en dynamo vervangen door een geïntegreerde starter/generator. Deze starter/generator regelt de terugwinning van de energie die normaliter verloren gaat bij remmen en vertragen en slaat die energie op in een compact 48-volt lithium-ion batterij. De starter/generator kan de verbrandingsmotor ondersteunen tijdens accelereren. Ook levert de starter/generator de stroom voor de elektrische systemen in de auto. De techniek is in het leven geroepen om de CO2-uitstoot van een auto te verminderen en het brandstofverbruik iets te verlagen.

Een hybride maakt gebruik van een tweedelige aandrijflijn. Dat betekent dat de auto voorzien is van zowel een benzine- of dieselmotor als een elektromotor. Een hybride heeft een kleine accu die wordt opgeladen tijdens het rijden, bijvoorbeeld door een dynamo. Tijdens het uitrollen wint de auto energie terug. Die gewonnen energie wordt gebruikt om de verbrandingsmotor tijdelijk te ondersteunen of om elektrische systemen in de auto van stroom te voorzien. Een hybride komt vooral in binnensteden goed tot zijn recht door het vele afremmen.

PHEV staat voor Plug-in Hybrid Electric Vehicle. In de volksmond praten we eerder over een plug-in hybride of stekkerhybride. In principe is de aandrijflijn van een plug-in hybride gelijk aan die van een hybride, alleen heeft een PHEV een veel grotere accu om langere afstanden elektrisch te kunnen rijden. Een PHEV moet altijd worden opgeladen met een stekker om het maximale verbruiksvoordeel te realiseren. Voordeel van een PHEV is dat het voertuig lokaal emissievrij in binnensteden kan rijden.

In een batterij-elektrische auto is de verbrandingsmotor verdwenen. De auto rijdt volledig elektrisch en heeft één of meerdere elektromotoren. De energie voor de elektromotor is afkomstig uit het accupakket, op te laden via oplaadpalen of een normaal stopcontact.

FCEV staat voor Fuel Cell Electric Vehicle. Of in normaal Nederlands: een waterstof-elektrische auto. In dit geval is er ook sprake van een elektrische auto, alleen haalt de elektromotor zijn stroom niet uit een fors accupakket, maar wordt de stroom onderweg opgewekt in een brandstofcel. In die brandstofcel (fuel cell) wordt waterstof omgezet in elektriciteit via een elektrochemisch proces met gebruik van zuurstof uit de buitenlucht. Die energie wordt gebruikt om de elektromotor tot leven te wekken om de de wielen aan te drijven. In een waterstofauto zit ook een compacte accu. Deze accu is voor het voor regeneratief remmen.

Sommige auto’s hebben een range-extender. Dit is gewoon een verbrandingsmotor, waardoor een auto met range extender niet volledig elektrisch is. De wielen van auto’s met een range-extender worden direct aangedreven door de elektromotor en dus niet door de verbrandingsmotor. De verbrandingsmotor drijft primair een generator aan die stroom levert aan de elektromotor. De generator kan op zijn beurt de accu’s weer bijladen.

Mijn naam, e-mail en site bewaren in deze browser voor de volgende keer wanneer ik een reactie plaats.

ZER staat voor Zero Emissie Rijden. Nieuws, achtergronden, rij-impressies en reportages over elektrisch rijden en elektrische auto’s: je vindt het op ZERauto.

Of mail de redactie via info@zerauto.nl